USS Macon, Curtiss F9C-2 Sparrowhawk, luftskib

Flyvende hangarskib vogtede USA’s kyster

Overraskelsesangreb fra havet var efter 1. verdenskrig amerikanernes største skræk. Datidens fly kunne kun overvåge områder tæt på land. Men så fandt flåden på en opsigtsvækkende idé.

Overraskelsesangreb fra havet var efter 1. verdenskrig amerikanernes største skræk. Datidens fly kunne kun overvåge områder tæt på land. Men så fandt flåden på en opsigtsvækkende idé.

Naval History and Heritage Command

USA frygter i årene efter 1. verdenskrig et fjendtligt angreb mod landets kyster.

Flåden beslutter derfor at investere i flyvende hangarskibe – luftskibe med fly ombord.

Fartøjerne kan med flyene overvåge enorme områder.

Englændere og tyskere har tidligere formået at afsende fly fra undersiden af et luftskib.

Men amerikanerne bliver de første til at konstruere et luftskib så avanceret, at flyene også kan lande på det.

I 1931 sætter det første fartøj, USS Akron, kurs mod skyerne, og to år efter USS Macon.

VIDEO: Tag med USS Macon på rekognoscering

Skjult bag skyerne afsøgte lufthangarskibet og dets lille flåde af rekognosceringsfly enorme områder. Flyene lettede og landede ved hjælp af en kran, som blev hejst op og ned fra luftskibets indbyggede hangar.

Uheld forfølger luftskibene

Men det nye hangarluftskib er sårbart.

Øvelser viser, at det store fartøj er udsat, når det gælder overfladeskibenes antiluftskyts. Luftskibet må derfor holde sig over skyerne og lade flyene rekognoscere.

Fartøjets lette konstruktion gør det desuden følsomt over for vejr og vind. I april 1933 forulykker USS Akron under en storm i Atlanten. 73 omkommer.

Se et fly lette fra USS Akron

Søsterskibet, USS Macon, går det ikke bedre.

I februar 1935 river et vindstød et stykke af halefinnen. Luftskibet styrter og går til bunds ud for Californiens kyst.

USS Macons forlis betyder enden for de flyvende hangarskibe.

Fly kan nu konkurrere på rækkevidde, og samtidig har sejlende hangarskibe vist sig langt sikrere. Luftskibenes tid er forbi.