short brothers empire c class over durban

Hvor længe har vi fløjet til Østen?

Ideen blev undfanget allerede 1924, men der skulle gå en rum tid og lige opfindes en brugbar vandflyver, før drømmen om en flyrute fra den ene ende af Det Britiske Imperium til den anden kunne blive til virkelighed

Ideen blev undfanget allerede 1924, men der skulle gå en rum tid og lige opfindes en brugbar vandflyver, før drømmen om en flyrute fra den ene ende af Det Britiske Imperium til den anden kunne blive til virkelighed

IWM

Vandflyveren Short Empire opfyldte i 1937 en ambitiøs britisk drøm: Endelig blev det muligt at binde det globale imperium sammen med luftruter.

Det havde regeringen i London stræbt efter, siden Imperial Airways blev stiftet i 1924, men først nu fik selskabet fly, der var stærke nok til at fragte post og passagerer til selv de fjerneste destinationer.

Hvor rejsende hidtil havde måttet skifte fly adskillige gange og tilbagelægge nogle etaper med tog, kunne Short Empire fragte dem hele vejen.

I juni 1937 åbnede London-Cape Town, og i juli året efter fulgte London-Sydney. Dermed var historiens første interkontinentale luftruter skabt.

Vandflyver-producenten Short fik til opgave at udvikle Imperial Airways’ nye flagskib, fordi lufthavne endnu var sjældne uden for Europa i 1930’erne.

Selskabet havde brug for en flytype, der ikke be­høvede fast underlag for at lande og tanke op. Passagererne skulle betale en høj billetpris, og flyrejser var derfor kun for de rigeste.

Til gengæld fik alle ombord en udsøgt betjening i luksuskabiner, og turen mindede om et krydstogt, hvor passagererne kunne gå på opdagelse i eksotiske byer undervejs.

  1. verdenskrig afbrød den interkontinentale flytrafik, og i løbet af krigen blev der anlagt så mange flyvepladser, at vandflyvere ikke længere var nødvendige i 1945.