Concorden fløj til USA på tre timer

I 1954 begyndte franske og britiske ingeniører arbejdet med at udvikle et passagerfly, der var hurtigere end lydens hastighed - og 15 år slap det første dekadente luksus-ikon startbanen.

I 1954 begyndte franske og britiske ingeniører arbejdet med at udvikle et passagerfly, der var hurtigere end lydens hastighed - og 15 år slap det første dekadente luksus-ikon startbanen.

Shutterstock

Pladsen var trang, men ombord på Concorden blev der serveret hummer.

© Jim Sugar/Getty Images

Jetsettet elskede fartfænomenet

Lige fra begyndelsen var Concorden tænkt som et prestigeprojekt, som udelukkende skulle fragte stenrige passagerer på 1. klasse.

Dyre vine, havannacigarer og et eksklusivt menukort skulle tiltrække kræsne kunder, der havde travlt – eller gerne ville vise, at de havde råd til at flyve med verdens hurtigste passagerfly.

I 1986 kostede en tur fra New York til London 2.076 dollars, hvilket i dag ville svare til 34.000 kr.

Normalt tog turen tre og en halv time, men med kraftig medvind gik det hurtigere.

Fartrekorden blev sat i 1996, da en Concorde gennemførte turen på blot to timer og 53 minutter.

Concorden i tal

Navn

Aérospatiale/BAC Concorde

Topfart

2.180 km/t.

Flyvehøjde

Maks. 18,3 km

Rækkevidde

7.750 km

Antal passagerer

Maks. 120

Brændstofforbrug

25.000 liter i timen

Antal fly produceret

20

©

Boeing 747

Topfart: 900 km/t.
Indsat i drift: 1970
Antal bygget: 1.557

©

DC-10

Topfart: 982 km/t.
Indsat i drift: 1971
Antal bygget: 386

©

Airbus A300

Topfart: 876 km/t.
Indsat i drift: 1974
Antal bygget: 561

© Keystone-France/Getty Images

Efterbrænder gav fart

Concordens motor – Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 – var den civile luftfarts eneste med efterbrænder, som ellers kun blev brugt af militæret.

I en efterbrænder tilsættes ekstra brændstof, så udstødningsgassen bliver varmere og dermed øger tryk-kraften.

Hver af Concordens fire motorer udviklede større trykkraft end en F-16, da jageren blev testfløjet i 1974.

© Shutterstock

Museumsfly kan komme på vingerne igen

Siden 2003 har Concorden været pensioneret og udstilles nu på museer rundtom i verden.

En gruppe entusiaster arbejder imidlertid på at få det ikoniske fly i luften igen.

I 2015 meddelte Club Concorde, at en sponsor stillede knap 1,4 mia. kr. til rådighed, og at gruppen havde forespurgt lufthavnen Paris-Le Bourget, om dens udstillede Concorde var til salg.

Mange eksperter tvivler dog på, at flyet nogensinde kan gøres flyvedygtigt igen.