Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Concorden fløj til USA på tre timer

I 1954 begyndte franske og britiske ingeniører arbejdet med at udvikle et passagerfly, der var hurtigere end lydens hastighed - og 15 år slap det første dekadente luksus-ikon startbanen.

Shutterstock

Pladsen var trang, men ombord på Concorden blev der serveret hummer.

© Jim Sugar/Getty Images

Jetsettet elskede fartfænomenet

Lige fra begyndelsen var Concorden tænkt som et prestigeprojekt, som udelukkende skulle fragte stenrige passagerer på 1. klasse.

Dyre vine, havannacigarer og et eksklusivt menukort skulle tiltrække kræsne kunder, der havde travlt – eller gerne ville vise, at de havde råd til at flyve med verdens hurtigste passagerfly.

I 1986 kostede en tur fra New York til London 2.076 dollars, hvilket i dag ville svare til 34.000 kr.

Normalt tog turen tre og en halv time, men med kraftig medvind gik det hurtigere.

Fartrekorden blev sat i 1996, da en Concorde gennemførte turen på blot to timer og 53 minutter.

Concorden i tal

  • Navn

    Aérospatiale/BAC Concorde

  • Topfart

    2.180 km/t.

  • Flyvehøjde

    Maks. 18,3 km

  • Rækkevidde

    7.750 km

  • Antal passagerer

    Maks. 120

  • Brændstofforbrug

    25.000 liter i timen

  • Antal fly produceret

    20

Konkurrenterne haltede langt efter

© Keystone-France/Getty Images

Efterbrænder gav fart

Concordens motor – Rolls-Royce/Snecma Olympus 593 – var den civile luftfarts eneste med efterbrænder, som ellers kun blev brugt af militæret.

I en efterbrænder tilsættes ekstra brændstof, så udstødningsgassen bliver varmere og dermed øger tryk-kraften.

Hver af Concordens fire motorer udviklede større trykkraft end en F-16, da jageren blev testfløjet i 1974.

Alle ombord omkom, da en Concorde styrtede ned i år 2000. Ulykken fik interessen for billetterne til at dale, og i 2003 indstillede British Airways og Air France flyvningerne.

Shutterstock

Braktuden gav bedre udsyn.

Når Concorden fløj, pegede snuden lige frem for at gøre flyet så aerodynamisk som muligt. Men under start og landing kunne piloten ikke se ud over den lange snude, så ingeniørerne sørgede for, at den kunne sænkes.

Shutterstock

Deltavingen

kunne modstå de voldsomme kræfter, som flåede i flyet, når det fløj med overlydshastighed.

Shutterstock

Flyet strakte sig under flyveturen.

Friktion varmede kroppen og vingerne op til næsten 100 grader, så flyet blev 25 cm længere. Heldigvis trak flyet sig sammen igen, når temperaturen dalede.

Shutterstock

Hver af Concordens fire motorer vejede lidt over tre tons.

Shutterstock & Keystone-France/Getty Images
© Shutterstock

Museumsfly kan komme på vingerne igen

Siden 2003 har Concorden været pensioneret og udstilles nu på museer rundtom i verden.

En gruppe entusiaster arbejder imidlertid på at få det ikoniske fly i luften igen.

I 2015 meddelte Club Concorde, at en sponsor stillede knap 1,4 mia. kr. til rådighed, og at gruppen havde forespurgt lufthavnen Paris-Le Bourget, om dens udstillede Concorde var til salg.

Mange eksperter tvivler dog på, at flyet nogensinde kan gøres flyvedygtigt igen.

Læs også:

Maskiner

Titanic: Fascinerende facts

9 minutter
Våben

Belejringstårnet gjorde det uindtagelige indtageligt

2 minutter
Maskiner

Første flyvetur over Atlanten var et kapløb med døden

2 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul