At han i det hele taget slap levende fra turen, der startede i New York i september 1911, må betegnes som et mindre mirakel.
Rodgers var nemlig kendt som en notorisk dårlig pilot, og undervejs havde han 16 landinger, der var deciderede styrt.
Bedre blev det ikke af, at flyet ustandselig måtte repareres.
Hver gang Rodgers landede, blev flyet nemlig omringet af nysgerrige, der ville sikre sig en souvenir. Så da turen sluttede, var der blot to af flyets oprindelige dele tilbage.
Resten var erstattet af chefmekanikeren Charlie Taylor, som også havde arbejdet for brødrene Wright.
Efter rekordforsøget fortsatte Calbraith Perry Rodgers en måneds tid med at turnere rundt i Californien, og overalt blev han hyldet som en helt.
Turen sluttede symbolsk med, at han med vilje kørte sit ramponerede fly ud i Stillehavet ud for Long Beach.
Glamouren blev imidlertid kort for Rodgers. I april 1912 omkom han efter endnu en katastrofal landing, efter at han ramte en flok fugle under en flyveopvisning.