History. Transport. Old vehicle. Steam automobile. Engraving, 19th century. Later colouration.

Har biler nogensinde kørt på damp?

Da biler begyndte at vinde udbredelse i starten af 1900-tallet var der langt fra enighed om det bedste drivmiddel.

Da biler begyndte at vinde udbredelse i starten af 1900-tallet var der langt fra enighed om det bedste drivmiddel.

Lanmas/Imageselect

Mange dampbiler i starten af 1900-tallet

Damp var længe bilindustriens foretrukne drivmiddel.

Fx kørte 485 af de 909 biler, som USA indregistrerede i 1902, på damp.

Allerede i 1600-tallet eksperimenterede opfindere med mindre dampdrevne køretøjer, men først i 1880'erne begyndte serieproducerede dampbiler at køre rundt på Europas og Amerikas veje.

Dampbiler udnyttede årtiers erfaringer fra lokomotivproduktion og var i begyndelsen benzindrevne biler overlegne.

Englands premierminister lord Salisbury fik en køretur i en topmoderne dampbil i 1902.

Opfindelsen af den elektriske selvstarter i 1912 ændrede imidlertid magtbalancen.

Med håndsving var det svært og farligt at starte en benzinmotor – den elektriske selvstarter krævede blot et tryk på en knap. Dampmotorer kunne først køre efter 40 sekunders ventetid, mens vandet blev bragt i kog.

Samtidig betød Henry Fords masseproduktion af Ford T’en, at benzindrevne biler blev både væsentlig billigere og mere effektive.

I de følgende år lukkede fabrikanterne af dampbiler på stribe. Det sidste firma, der producerede dampbiler, var Doble, der endeligt gik konkurs i 1931.