Historiens hurtigste propelfly

Selvom flyet havde plads til 224 passagerer hørte det til sjældenhederne, at så mange fløj med. Der skulle også være plads til spisesal og sovepladser.

Selvom flyet havde plads til 224 passagerer hørte det til sjældenhederne, at så mange fløj med. Der skulle også være plads til spisesal og sovepladser.

Shutterstock

Titlen som historiens hurtigste propelfly tilhører Tupolev Tu-114 med en topfart på omkring 870 km/t.

Flyet blev udviklet i Sovjetunionen i løbet af 1950’erne som et vidnesbyrd om det ypperste inden for sovjetisk flyteknologi og var det største og hurtigste passagerfly i verden, da det drog på sin jomfrutur i november 1957.

Tu-114’s høje fart skyldtes bl.a. fire kraftige jetmotorer, som drev de store propeller.

Desuden var flyet udstyret med såkaldte pilvinger, der var vinklet 35 grader bagud, hvilket gav bedre stabilitet ved høje hastigheder.

Flyselskabet Aeroflot satte Tu-114 i drift som passagerfly i 1961, hvor det typisk fløj internationalt.

Flyet var bygget til 224 passagerer, men på lange rejser blev antallet af siddepladser reduceret, så Tu-114 blev til et luksus-fartøj med spisesal og sovepladser.

Flyet var især populært blandt Sovjetunionens politiske elite, som yndede at lade sig fragte i det store fly.

Skroget på Tu-114 havde en levetid på 14.000 timers flyvning.

De fleste fly nåede dette punkt i 1976, hvorefter de blev skrottet og erstattet af mere moderne flyvemaskiner.

Tupolev Tu-114 Rossiya

Længde

54,1 m

Vingespænd

51,1 m

Højde

15,44 m

Motor

4 x Kuznetsov NK-12MV

Topfart

870 km/t.