Thrust SSC with pilot Andy Green Landspeed record holder

Hvem brød først lydmuren på land?

I lang tid var hastighedsrekorderne på landjorden stagneret, men i 1960'erne begyndte vovehalse at montere jetmotorer på deres køretøjer, og så tog rekorderne fart!

I lang tid var hastighedsrekorderne på landjorden stagneret, men i 1960'erne begyndte vovehalse at montere jetmotorer på deres køretøjer, og så tog rekorderne fart!

Skyscan Photolibrary/Imageselect

Britiske Andy Green blev den 15. oktober 1997 den første mand, som officielt brød lydmuren på land.

Den historiske begivenhed fandt sted i en ørken i Nevada, USA, hvor Green – en tidligere kampflypilot – nåede op på 1.228 km/t.

Faktisk brød Green lydmuren allerede to dage tidligere, men forsøget blev ikke anerkendt. Formaliteterne krævede nemlig, at bilen på én time skulle køre to ture på hver en mil.

Gennemsnitsfarten af de to løb ville udgøre rekordforsøget. Selvom Green brød lydmuren allerede under den første mil, kom han først i mål på en time og 49 sekunder.

Hans fart­rekord blev derfor ikke accepteret, fordi han havde overskredet den formelle tidsramme med 49 sekunder.

I stedet blev rekorden sat to dage senere i jet-bilen ThrustSSC. Den 16,5 meter lange og 10 tons tunge bil var i praksis et ombygget fly, eftersom den var udstyret med to jetturbiner fra F-4 Phantom II-kampfly.

Den kraftfulde motor leverede over 100.000 hk – en almindelig familiebil har typisk omkring 100-150 hk.

Andy Greens rekord blev sat, 50 år og 1 dag efter at den amerikanske pilot Chuck Yeager blev den første til at bryde lydmuren i luften med flyet Bell X-1 den 14. oktober 1947.