Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hvornår blev der først hevet i en ­enarmet tyveknægt?

Charles Fey byggede den første spillemaskine, som kunne give mønter i præmie direkte fra maskinen. Han løste derved et problem for mange barejere, der før opfindelsen skulle udbetale gevinster i form af øl og cigaretter, hver gang en gæst var heldig.

SFO museum

I 1891 opfandt det amerikanske firma Sittman & Pitt forløberen for spillemaskinen: En maskine, der var forsynet med fem spoler med billeder af spillekort og var baseret på poker.

Den blev yderst populær på barer i New York og fungerede således, at en spiller, der fx fik et par konger, kunne få en gratis øl, mens en royal flush gav en æske cigarer.

Men de mange forskellige præmier betød, at maskinen ikke selv kunne udbetale gevinsten, hvilket gjorde den besværlig at administrere for barejere.

Det problem løste tysk-amerikaneren Charles Fey, der byggede den førs­te maskine, der selv kunne spytte gevinster ud i form af mønter.

Det nøjagtige årstal for opfindelsen er omdiskuteret, men i 1896 var efterspørgslen så stor, at Fey kunne åbne en fabrik.

Han kaldte sin spilleautomat for “Liberty Bell” efter Philadelphias berømte klokke af samme navn.

I folkemunde kom maskinen til at hedde “den enarmede tyveknægt” (one-armed bandit).

Spilleren satte den i gang ved at trække i en arm på maskinens side, og han kunne ofre formuer i småpenge uden at vinde gevinsten på 50 cent.

Fey tjente stort på maskinerne

Feys hjemstat, Californien, forbød spilleautomater, men han havde ingen problemer med at afsætte sine “Liberty Bells” i andre dele af USA. Og han tjente på hver eneste af dem, for i stedet for at sælge maskinerne lejede han dem ud mod at få 50 pct. af fortjenesten.

Han nåede at fremstille 30.000 maskiner, inden mere avancerede maskiner erobrede markedet.

Læs også:

History. Transport. Old vehicle. Steam automobile. Engraving, 19th century. Later colouration.
Maskiner

Har biler nogensinde kørt på damp?

2 minutter
Maskiner

Den første traktor var en tonstung dampmaskine

18 minutter
Maskiner

Derfor blev dobbeltdækkerfly aldrig en succes

2 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul