Bugatti var racerbanens konge
Egentlig var tunge luksusbiler slet ikke Bugattis metier. Ettore var født i Milano i Italien og indledte sin karriere som motorkonstruktør i slutningen af 1800-tallet.
I 1909 grundlagde han sin egen fabrik i Mulhouse i det østlige Frankrig, og hans robuste og lette sportsvogne fik hurtigt succes på de europæiske racerbaner.
Bugatti Type 35 fejede i slutningen af 1920'erne enhver konkurrent af banen og gjorde Ettore Bugatti til en holden mand. Så han besluttede at udvide forretningsområdet med et helt nyt segment.
Rundt om i Europa håndbyggede fabrikker som Rolls-Royce, Hispano-Suiza og Isotta Fraschini prangende luksusbiler til eliten, og bilerne indbragte fabrikkerne både gode penge og stor prestige. Automobilproducenterne leverede udelukkende chassiset med motor, gearkasse, hjul, bremser osv., og kunden kunne derefter frit vælge, hvilket karosseri-værksted som skulle bygge køretøjet færdigt.
Bugatti ville have sin del af det lukrative marked, og hjertet i hans nye luksusbil skulle være en gigantisk motor. Rolls-Royce benyttede en 7,4-liters 6-cylindret rækkemotor, så for at overgå det britiske adelsmærke måtte Bugattis motor være endnu større.
Det franske militær havde få år tidligere bestilt nogle flymotorer hos ham, som aldrig var taget i brug, og Bugatti brugte en motorblok fra en af dem som udgangspunkt for sin prototype.
Resultatet var en 8-cylindret rækkemotor med næsten dobbelt så stor cylindervolumen som Rolls-Royce-motoren, en ydelse på op omkring 300 hk og en vægt på ca. 350 kg – tre gange så meget som motoren i en moderne familiebil.
Motoren blev monteret på et 4,6 meter langt chassis sammen med en tre-trins gearkasse, enorme tromlebremser og hjul med en diameter på én meter.
Kæmpebilen kunne køre 200 km/t.
Amerikanere var særligt glade for store biler, så for at få inspiration til sin kommende model indkøbte Ettore Bugatti den største amerikanerbil, han kunne skaffe; en Packard Second Series Eight.
Efter at have prøvekørt og inspiceret den skruede han karosseriet af den og monterede det på chassiset til sin nye prototype.
Under testkørsler tvang Bugatti den mere end tre tons tunge bil op på over 200 km/t. og tog komfortabelt landevejens bløde kurver med 160 km/t. Forvisset om, at bilens præstationer levede op til hans krav, var Bugatti klar til at præsentere den for verden.
Søndag den 15. juli 1928 fandt et vigtigt motorløb sted på den nyåbnede Nürburgring i Tyskland. 90.000 tilskuere var mødt op for at se løbet, men Ettore Bugatti stjal fuldstændig opmærksomheden fra bilerne på banen, da han trillede ind på området.
Racerkøreren Tim Birkin beskrev Bugattis entre: “Der opstod stort postyr i folkemængden, som om nogen prøvede at trænge sig igennem med vanskelighed. Efterhånden veg mylderet. Ned gennem rækken af videbegærlige tyskere kom en vidunderlig bil, og i den, tilbagelænet som en romersk kejser, skaberen i egen person, ingen ringere end den store – den sublime – Ettore Bugatti”.
Ideen med at vise den nye bil frem ved det tyske grandprix var storartet. Her var alle Europas rigmænd, bilindustriens spidser, de mest betydningsfulde motorjournalister og magtfulde mænd som Kölns overborgmester, Konrad Adenauer, samlet.
Intet sted kunne Bugattien få større opmærksomhed, og Ettore var sikker på, at den nye model ville blive revet væk. Pressen omtalte den begejstret, og sejrssikkert udtalte Ettore Bugatti, at luksusbilen ikke ville blive præsenteret på biludstillinger.
Han ville kun bygge 25 eksemplarer og var sikker på, at kunderne selv ville finde vej til hans fabrik – selv om prisen for chassiset var astronomisk: 500.000 franc eller ca. det dobbelte af en Rolls-Royce. I dag svarer det til omkring seks mio. kr. – uden registreringsafgift.