Da de første kampvogne blev udviklet under 1. verdenskrig, kom inspirationen fra civile arbejdsmaskiner, der var gået i produktion få år forinden.
Patentansøgninger fra 1800-tallet viser, at idéen om larvekæder er gammel, men først ved århundredets afslutning lykkedes det en opfinder at fremstille en praktisk anvendelig udgave.
Alvin Orlando Lombard var smed og lavede redskaber til tømmerindustrien i Maine i det nordøstligste USA.
Han kunne se, at skovhuggerne ville blive meget effektivere, hvis de fik motorkøretøjer til at flytte tunge træstammer med.
Kørsel i de uvejsomme skove krævede et stærkt vejgreb, og derfor gik Lombard ind i kapløbet om at udvikle larvekæder.
De første udgaver var dampdrevne
I 1901 var den første Lombard Log Hauler klar til brug.
Den lignede et lokomotiv, men havde larvekæder bagerst og kunne udstyres med hjul eller ski forrest.
Køretøjet var dampdrevet, mens senere udgaver fik dieselmotorer.
Frem til 1917 producerede Lombard 83 eksemplarer af sin maskine, der på dette tidspunkt kunne gøre mere end 20 trænede hestes arbejde.