Lombard Log Hauler blev skabt til at trække fældede træstammer.

Hvornår opfandt man larvefødder?

Larvefødder blev opfundet allerede i 1800-tallet, men først i begyndelsen af 1900-tallet lykkedes det at fremstille praktisk anvendelige modeller.

Larvefødder kom til omkring år 1900

Da de første kampvogne blev udviklet under 1. verdenskrig, kom inspirationen fra civile arbejdsmaskiner, der var gået i produktion få år forinden. Patentansøgninger fra 1800-tallet viser, at ideen om larvefødder er gammel, men først ved århundredets afslutning lykkedes det en opfinder at fremstille praktisk anvendelige typer.

Tømmerindustrien havde brug for larvefødder

Alvin Orlando Lombard var smed og lavede redskaber til den store tømmerindustri i Maine i det nordøstligste USA. Han kunne se, at skovhuggerne ville være meget mere effektive, hvis de fik motorkøretøjer til at flytte tunge træstammer med. Kørsel i de uvejsomme skove krævede vejgreb, og derfor gik Lombard ind i kapløbet om at udvikle larvefødder.

Larvefødder blev monteret på Lombard's Log Hauler

I 1901 var den første Lombard Log Hauler klar til brug. Den lignede at lokomotiv, men havde larvefødder bagest og kunne udstyres med enten ski eller hjul forrest. Køretøjet var dampdrevet, men senere udgaver fik dieselmotorer. Frem til 1917 producerede Lombard 83 maskiner, der hver kunne gøre 20 hestes arbejde.