Museum genskaber livsfarlig svæveflyver

Det spinkle fartøj brækkede opfinderens hals, men banede vejen for brødrene Wrights motoriserede flyvning.

Det spinkle fartøj brækkede opfinderens hals, men banede vejen for brødrene Wrights motoriserede flyvning.

Richard Neuhauss, Deutsches Museum

På Smithsonian Museum i USA har eksperter genskabt et af flyhistoriens helt store klenodier: Et eksemplar af den tyske flypioner Otto Lilienthals svævefly Normalsegelapparat fra 1896.

Som det første svævefly blev Lilienthals masseproduceret, og han solgte mindst 10 eksemplarer mellem 1893 og 1896.

Det nu restaurerede svævefly blev oprindeligt købt af den amerikanske rigmand William Randolph Hearst. Normalsegelapparat blev fløjet ved at piloten greb fat i en spinkel stang, der var forbundet til vingerne.

Herefter løb piloten fra toppen af en bakke, indtil vinden løftede fartøjet op fra jorden, så pilotens ben dinglede under svæveflyet. Svæveflyet blev styret ved at piloten flyttede sin vægt fra side til side.

Opfinderens fly efter det fatale styrt fra 15 meters højde.

© Public domain

Svæveflyet var kun for de modigste

Lilienthals svævefly var vanskelig at styre, og det renoverede Normalsegelapparat, havde da også to knækkede “ribben” i vingerne.

Skaderne stammede fra 1896, hvor Hearts svævefly styrtede ned. Heldigvis skete der kun materiel skade ved den lejlighed, og Smithsonian har valgt at genskabe flyet med den historiske skade.

Mindre heldig var Otto Lilienthal selv. Under en flyvning samme år, styrtede han ned i sit personlige Normalsegelapparat og brækkede halsen – 36 timer senere døde han på hospitalet.

Da havde Lilienthal imidlertid allerede banet vejen for fremtidens flyvere. De berømte Wright-brødre udtalte 16 år senere, at “af alle de mænd, som i 1800-tallet prøvede at løse flyvningens problem, var Otto Lilienthal med afstand den vigtigste.”