Imageselect & Syfywire.com

Robotmand skulle erstatte heste

Opfinderen Zadoc Dederick præsenterede i 1868 en optimistisk opfindelse, der skulle gøre op med et af tidens vigtigste transportmidler - den hestetrukne vogn.

Nye eksperimenter med dampkraft så konstant dagens lys i midten af 1800-tallet. En af de mest optimistiske var den amerikanske opfinder Zadoc ­Dedericks dampmand, som blev præsenteret i 1868 og skulle være afløseren for den hestetrukne vogn.

Dampmanden bevægede sig på metalben og blev styret af en række håndtag i vognen.

Dederick havde iført den en overfrakke og en høj hat af metal, der også fungerede som skorsten. Tøjet var især for, at maskinen ikke ville skræmme hestene på vejen. Under jakken sad fyret, som skulle fyldes med kul hver tredje time.

Dampmanden var 2,4 m høj og vejede 227 kg, inden maven blev fyldt med kul.

© Imageselect & Syfywire.com

Dampmanden var for dyr i drift

Ifølge opfinderen selv ville det kun koste 20 cent om dagen at holde dampmanden i gang, når den bevægede sig med ca. 45 km/t.

Desværre for Dederick blev det aldrig muligt at skabe en udgave, der var billig nok til masseproduktion.

Men der var stor interesse om maskinen, som var den direkte inspiration til forfatteren Edward S. Ellis’ The Steam Man of the Prairies, der var en af verdens første masse­producerede science fiction-bogserier.