Rutsjebane: Jagten på det perfekte skrig
Da opfinderen LaMarcus Thompson i 1884 opførte Amerikas første rutsjebane, var topfarten 10 km/t. Forlystelsen tiltrak horder af gæster og indledte rutsjebanernes guldalder, hvor ingeniører konstant forsøgte at overgå hinanden: højere, hurtigere, vildere.

I næsten 50 år var rutsjebanen amerikanernes foretrukne forlystelse, og så snart én blev revet ned, blev tre nye bygget.
Første nervepirrende tur i en rutsjebane
Langsomt ruller en lille togvogn op ad den stejle bjergside på Mount Pisgah i den amerikanske delstat Pennsylvania. Bortset fra metalhjulenes skurren mod skinnerne er den fyldte vogn helt stille.
Vognen har ingen motor, men trækkes op mod toppen af lange stålwirer forbundet med to stønnende dampmaskiner på bjergets top.
Med stive ansigter og anspændte blikke stirrer passagererne, iført deres bedste søndagstøj, ud over de træklædte bjergsider. De kender alt til historierne om “forlystelsesturen”.
I 1872 taler alle om Pennsylvanias revolutionerende skinnerutsjebane, The Mauch Chunk Switchback, som på rekordtid er blevet en af USA’s mest besøgte attraktioner – kun overgået af Niagaravandfaldene.
Efter et kort stop på bjergtoppen i 384 meters højde indser passagererne, hvorfor banen er på alles læber. Nu begynder vognen nemlig den stejle nedkørsel.
En modig reporter fra lokalavisen Valley Gazette beskrev den vilde tur: “Vognen susede mod jorden med en skrækkelig hastighed. I kurven mistede en mand sin stråhat.
Kvinder borede neglene ind i træsæderne for at undgå at blive kastet ud af vognen, og en bleg mor holdt hårdt om sin lille dreng”, rapporterede journalisten og fortsatte: “Damerne havde svært ved at holde skørterne nede om knæene, men togføreren viste ingen nåde.
Hurtigere og hurtigere, indtil birketræer, grantræer, klipper, stammer og himlen gik i ét. Passagererne kæmpede for at holde sig i sæderne, og i svingene blev de presset tæt sammen.
Efter et stykke tid begyndte drengen at nyde suset, mens moren troede, hun skulle besvime”.
Mauch Chunk-banen var den første mekaniske rutsjebane i USA og var blevet til som en sidegevinst. Banen var oprindeligt bygget til at transportere kul ned fra bjergtoppen, men ejerne indså, at den også kunne bruges som forlystelse.
Turisterne elskede adrenalinsuset, og i 1872 blev banen omlagt til ren forlystelse – med enorm succes.
Driftige forretningsfolk indså hurtigt potentialet i anlægget. Mauch Chunk-banen lå isoleret, så hvis oplevelsen kunne genskabes tættere på en storby, var succesen garanteret. Snart begyndte patentansøgninger på nye baner at vælte ind hos myndighederne.
Det blev indledningen på fire hæsblæsende årtier med stadig højere, hurtigere og mere skrækindjagende rutsjebaner – intet var for vildt for opfinderne.