U.S. Navy

Atomet gav flåden kraft

Ubåde led indtil 1950’erne af en stor svaghed – fartøjernes diesel-elektriske fremdrift krævede luft for at fungere, og ubåde kunne derfor kun holde sig neddykket i begrænsede tidsrum. Dette ændrede sig, da Nautilus blev søsat i 1954.

© PJF Military Collection/Imageselect

Manden bag vidunderet: Satte sikkerhed først

Admiral Hyman Rickover (1900-1986)chokerede flådeledelsen, da han i 1946 foreslog at lade kerneenergi drive ubåde frem. Flåden ændrede dog mening og satte Rickover til at bygge Nautilus.

Admiralen var kendt for sin perfektionisme – et træk, der skaffede ham mange fjender, men også gjorde amerikanske atomubåde til verdens sikreste.

Udforsk atomubådens detaljer:

Reaktor skaber fremdrift

Reaktoren forsyner gennem et rørsystem ubådens turbiner med damp. Turbinerne genererer 13.400 hk og driver to aksler­, som får fartøjets skruer til at dreje rundt.

Getty Images

Metalkappe beskytter mod stråling

En trykvandsreaktor leverer kraft til ubådens turbiner. Reaktoren er beskyttet af en tyk metalkappe for at mindske strålingen.

Getty Images

Søfolk boede komfortabelt bagtil

De menige søfolk boede i ubådens agterende. Her var også plads til en vaskemaskine, en tørretumbler, et mørkekammer og et mindre bibliotek.

Getty Images

Spisesalen havde biograf og ismaskine

Kraften fra kerneenergi gjorde det muligt at bygge Nautilus større end tidligere ubåde. Spisesalen har plads til hele 36 mand. Rummet blev også brugt som biograf og er udstyret med jukebox og ismaskine.

Getty Images

2021: Ubåd blev mindesmærke

Efter 25 års tjeneste og mere end 800.000 kilometers sejlads lagde Nautilus i 1979 til kaj for sidste gang. Ubåden udgør nu hovedattraktionen på Submarine Force Library and Museum i Connecticut. Nautilus har status som nationalt mindesmærke og
gennemgår løbende vedligeholdelse.

Victor-ny

New York gav Nautilus en heltemodtagelse, da ubåden vendte hjem fra nordpolsfærden.

© Granger/Imageselect

Ubåd blev første fartøj på Nordpolen

Den 23. juli 1958 forlod Nautilus flådebasen Pearl Harbor for at krydse Nordpolen – en bedrift, intet andet fartøj endnu havde fuldført. På turen, som foregik under iskappen, ville ubåden være uden radiokontakt og derfor afhængig af instrumenter, som var letpåvirkelige af den stærke magnetisme ved polerne.

Nautilus dykkede under iskappen den 1. august, og to dage senere forkyndte kaptajn William R. Anderson: “For Verden, for landet og for flåden – vi passerer nu Nordpolen”. Nautilus havde fuldført missionen.