Atomet gav flåden kraft

Ubåde led indtil 1950’erne af en stor svaghed – fartøjernes diesel-elektriske fremdrift krævede luft for at fungere, og ubåde kunne derfor kun holde sig neddykket i begrænsede tidsrum. Dette ændrede sig, da Nautilus blev søsat i 1954.

Ubåde led indtil 1950’erne af en stor svaghed – fartøjernes diesel-elektriske fremdrift krævede luft for at fungere, og ubåde kunne derfor kun holde sig neddykket i begrænsede tidsrum. Dette ændrede sig, da Nautilus blev søsat i 1954.

U.S. Navy
© PJF Military Collection/Imageselect

Manden bag vidunderet: Satte sikkerhed først

Admiral Hyman Rickover (1900-1986)chokerede flådeledelsen, da han i 1946 foreslog at lade kerneenergi drive ubåde frem. Flåden ændrede dog mening og satte Rickover til at bygge Nautilus.

Admiralen var kendt for sin perfektionisme – et træk, der skaffede ham mange fjender, men også gjorde amerikanske atomubåde til verdens sikreste.

Udforsk atomubådens detaljer:

New York gav Nautilus en heltemodtagelse, da ubåden vendte hjem fra nordpolsfærden.

© Granger/Imageselect

Ubåd blev første fartøj på Nordpolen

Den 23. juli 1958 forlod Nautilus flådebasen Pearl Harbor for at krydse Nordpolen – en bedrift, intet andet fartøj endnu havde fuldført. På turen, som foregik under iskappen, ville ubåden være uden radiokontakt og derfor afhængig af instrumenter, som var letpåvirkelige af den stærke magnetisme ved polerne.

Nautilus dykkede under iskappen den 1. august, og to dage senere forkyndte kaptajn William R. Anderson: “For Verden, for landet og for flåden – vi passerer nu Nordpolen”. Nautilus havde fuldført missionen.