Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hvor store var grækernes krigsskibe?

Hvor store var de krigsskibe, der gav antikkens grækere overtaget i Middelhavet?

I oldtiden var trieren den græske flådes største og mest slagkraftige krigsskib og spillede en afgørende rolle i grækernes erobring af Middelhavets kystbyer.

Trieren var en flydende rambuk, som med de rette mænd bag årerne kunne vende krigslykken. Under slaget ved Salamis i 480 f.Kr. besejrede 378 græske trierer mindst dobbelt så mange af kong Xerxes' persiske krigsfartøjer.

En triere blev bygget solidt, for ideen med skibstypen var at vædre fjenden med størst mulig kraft. Derfor blev roerne presset tæt sammen i galejen – jo flere, jo bedre – for mange roere betød høj fart. Når trieren med vældig kraft havde slået hul på fjendens skrog, trak galejen sig væk og lod havet gøre arbejdet færdigt eller tog tilløb til endnu en vædring.

I slutningen af 400-tallet f.Kr. begyndte grækerne at bygge endnu større skibe, som kunne medbringe kasteskyts og flere soldater til at borde fjenden. Disse såkaldte quadriremer og quinqueremer blev drevet frem af op mod 300 roere.

Sejl skånede roerne

Når vinden var gunstig, kunne matroser hejse sejl i galejens to master, så roerne kunne hvile armene lidt.

Rambuk smadrede fjenden

Forrest sad en metalklædt rambuk, som skulle slå hul på fjendtlige skibe og få vandet til at fosse ind.

Høje bølger var livsfarlige

Trierens nederste roere sad blot 60 cm over havet, og fartøjet var derfor sårbart i stormvejr.

170 roere i tre lag drev krigsskibet frem

Fart og manøvredygtighed var trierens største forcer. Under et forsøg med skibet Olympias – en nøjagtig kopi af antikkens triere – fik 170 uerfarne rorkarle fartøjet op på 9 knob (17 km/t.). En erfaren besætning kunne formentlig drive trieren op på mindst 10 knob. Under forsøget lavede Olympias også en 180-graders vending på under et minut.

Roerne sad forskudt i forhold til hinanden – både i højden og i skibets længde.

Læs også:

Opfindelser

Hvornår blev dåseåbneren brugt første gang?

1 minut
Søfart

Titanic-officer var tæt på at være udødelig

2 minutter
Søfart

Hvornår fik skibe skruer?

2 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul