sherman, kampvogn, udbraendt

Tommy-risteren var en dødsfælde

USA’s Sherman-kampvogn var de allieredes arbejdshest under 2. verdenskrig. Men køretøjet var så svagt, at tyskerne kaldte det “Tommy Cooker”. Bare en enkelt fuldtræffer kunne futte kampvognen af.

USA’s Sherman-kampvogn var de allieredes arbejdshest under 2. verdenskrig. Men køretøjet var så svagt, at tyskerne kaldte det “Tommy Cooker”. Bare en enkelt fuldtræffer kunne futte kampvognen af.

Library of Congress

Tysklands lyn-invasion af Frankrig i maj 1940 chokerede USA. Især naziregimets stærke panserstyrker gjorde amerikanerne bekymrede.

USA havde længe sparet på forsvaret og rådede ikke over nogen kampvogn, som kunne hamle op med tyskernes Panzer IV – blitzkrigens pansrede fortrop.

Krigsministeriet godkendte derfor i juli 1940 produktionen af en ny kampvogn, M4 Sherman, som også USA’s allierede fik et stort antal af.

De første køretøjer var klar tidsnok til at være med til at sikre briterne sejren ved el-Alamein i november 1942.

Kig ind i en Sherman-kampvogn

Sherman-kampvognen kunne opnå en topfart på 48 km/t. – omkring 3 km hurtigere end en Panzer IV.

Men hastigheden havde sin pris. For at gøre kampvognen let forsynede konstruktørerne køretøjet med et tyndt lag panser, som fjendens granater let kunne gennembore.

Angrebene resulterede ofte i eksplosioner, der indhyllede besætningen i et flammehav.

Video: Se det indre af en Sherman-kampvogn.

Sårbarheden skaffede kampvognen det makabre tilnavn “The Tommy Cooker” – et ordspil på de britiske soldater, “Tommyernes”, kogegrej.

Tabet af materiel var også frygtindgydende. En division på Vestfronten havde en tabsrate på hele 580 pct.