Tysklands lyn-invasion af Frankrig i maj 1940 chokerede USA. Især naziregimets stærke panserstyrker gjorde amerikanerne bekymrede.
USA havde længe sparet på forsvaret og rådede ikke over nogen kampvogn, som kunne hamle op med tyskernes Panzer IV – blitzkrigens pansrede fortrop.
Krigsministeriet godkendte derfor i juli 1940 produktionen af en ny kampvogn, M4 Sherman, som også USA’s allierede fik et stort antal af.
De første køretøjer var klar tidsnok til at være med til at sikre briterne sejren ved el-Alamein i november 1942.
Kig ind i en Sherman-kampvogn





Pansring var for tynd
Kampvognens panser var på det tyndeste sted blot 12 mm, over 2 mm tyndere end på den tyske Panzer IV. Shermanens panser blev opgraderet, men i forhold til nyere tyske kampvogne var det ikke nok.
Ammunitionen var udsat
Kun et tyndt panserlag beskyttede ammunitionen, og det skete ofte, at fx glødende metal fra fjendens fuldtræffere fik granaterne til at eksplodere og dermed udslettede besætningen.
Brændstof antændte let
De fleste kampvogne kørte på diesel, der ikke antændte let. Mange Sherman-kampvogne brugte derimod letantændelig benzin og fik derfor tilnavnet Ronson – lighteren, der altid tænder første gang.
Besætningen blev fanget
Den fem mand store besætning havde begrænsede muligheder for at slippe ud i tilfælde af brand eller eksplosion. Kampvognsførerne måtte fx kravle gennem en smal luge for at komme ud i friheden.
Kanonen var underlegen
Under en bykamp affyrede en Sherman tre skud med sin kanon mod en tysk kampvogn. Alle prellede af. Fjenden sendte herefter et projektil gennem to husmure og videre gennem Sherman-kampvognens panser.
Sherman-kampvognen kunne opnå en topfart på 48 km/t. – omkring 3 km hurtigere end en Panzer IV.
Men hastigheden havde sin pris. For at gøre kampvognen let forsynede konstruktørerne køretøjet med et tyndt lag panser, som fjendens granater let kunne gennembore.
Angrebene resulterede ofte i eksplosioner, der indhyllede besætningen i et flammehav.
Video: Se det indre af en Sherman-kampvogn.
Sårbarheden skaffede kampvognen det makabre tilnavn “The Tommy Cooker” – et ordspil på de britiske soldater, “Tommyernes”, kogegrej.
Tabet af materiel var også frygtindgydende. En division på Vestfronten havde en tabsrate på hele 580 pct.