Shutterstock & Reddit.com
Porsche, traktor, sportsvogn

Traktor trak Porsche ud af krisen

Ferdinand Porsche byggede ikke kun smarte biler. Under 1. verdenskrig konstruerede den geniale ingeniør en helt anden type køretøj, som 30 år efter blev ham til stor hjælp.

Under 1. verdenskrig skulle heste slæbe kanoner og udstyr til slagmarken, hvilket gjorde al fremrykning til en langsommelig affære. Det gjaldt ikke mindst i det uvejsomme centraleuropæiske Galizien (ved Kraków), hvor østrigerne kæmpede mod zarens styrker.

Det østrigske firma Austro-Daimler indledte derfor fra 1914 en produktion af motoriserede køretøjer til at trække læsset i stedet for dyrene. Konstruktionen blev overladt til ingeniøren Ferdinand Porsche, der tidligere havde eksperimenteret med elbiler.

Porsche, traktor, 1. verdenskrig, WW1

Ferdinand Porsche designede traktorer for østrigske Austro-Daimler. Traktorerne fragtede under 1. verdenskrig feltkøkkener og – som her – feltkanoner til fronten.

© Reddit.com

Motoriseret hest hittede i landbruget

Den første model fra Porsches hånd rullede ud af fabrikken i Wien i 1915. Officielt hed køretøjet Austro-Daimler KP II, men det blev hurtigt kendt som “Daimler-hesten”. Porsches traktor havde en luftkølet, 4-cylindret motor med 14,5 hestekræfter og kunne trække mindre kanoner og feltkøkkener.

Efter krigen blev den motoriserede hest så populær, at Austro-Daimler fortsatte produktionen. I landbruget trak maskinen anhængere og pløjede med et påsat plovskær.

Nazister ville have en “folketraktor”

Porsche stiftede i 1931 sit eget firma, “Dr. Ing. h.c. F. Porsche”, og fik i 1938 til opgave at udvikle en “folketraktor” til nazisterne. Traktoren måtte ikke koste mere end 1.000 reichsmark – svarende til prisen på et tospand (to heste spændt for en vogn).

Traktoren stod dog først færdig efter 2. verdenskrig. I de år havde bilkonstruktøren Ferdinand Porsche ikke meget at lave, men der var brug for hans traktorer.

Porsche, traktor

Den franske bilfabrik Renault overtog i 1963 Ferdinand Porsches traktor-produktion.

© Stahlkocher/Wikimedia Commons

I 1950 begyndte produktionen af traktoren “Porsche-Diesel Super”. Den nåede at blive fremstillet i godt 16.000 eksemplarer, før billigere konkurrenter tvang Porsche til at sælge traktor-fabrikationen fra i 1963.