Wiki Commons

Top 10: 2. verdenskrigs bedste kampfly

Messerschmitt, Spitfire og Hawker Hurricane... 2. verdenskrig fostrede en lang række nye kampfly og vi har samlet 10 af de bedste.

10. Nakajima Ki-84

©

Japan

PLUS: Piloten havde et godt overblik fra cockpittet og dertil kraftfulde våben til sin rådighed.

MINUS: Landingsstellet risikerede at bøje under landing, og motoren skulle ofte repareres.

9. Vought F4U Corsair

©

USA

PLUS: Flyet var udstyret med både bomber og maskingeværer.

MINUS: Batteriet i cockpittet havde tendens til at “koge over” og eksplodere.

8. Jakovlev Jak-1

©

Sovjetunionen

PLUS: Piloten havde et godt udsyn, ligesom flyet var særdeles nemt at styre.

MINUS: Dele af flyets beklædning risikerede at løsne sig, hvis piloten udførte et stejlt dyk.

7. Focke Wulf Fw 190

©

Tyskland

PLUS: Gode manøvreegenskaber og nemt at lande. Desuden var skroget og motoren solidt bygget.

MINUS: Ved lave hastigheder kunne piloten risikere, at flyet gik i spind.

6. Mitsubishi A6M Zero

©

Japan

PLUS: Flyet blev bygget til at lette fra skibe og havde derfor en meget stor rækkevidde på 3.104 km.

MINUS: Japaneren var særligt sårbar, hvis fjenden angreb oppefra.

5. Grumman F6F Hellcat

©

USA

PLUS: Særligt god til hurtige dyk. Flyet kunne medbringe omkring 900 kg bomber.

MINUS: Dårlige manøvreegenskaber i lav højde og ved lav fart.

4. North American P-51 Mustang

©

USA

PLUS: Hele 3.540 km var flyets rækkevidde. Gode manøvreegenskaber og et stærkt skrog.

MINUS: Noget sværere at manøvrere end tyskernes Messerschmitt Bf109.

3. Messerschmitt Bf109

©

Tyskland

PLUS: Det tyske fly var nemt at manøvrere og kunne stige og dykke meget stejlt.

MINUS: Rækkevidden var kun 660 km. De første modeller havde svage våben.

2. Supermarine Spitfire

©

Storbritanien

PLUS: Flyet havde ekstremt gode manøvreegenskaber og en høj tophastighed på 721 km/t.

MINUS: Relativt kort rækkevidde (1.368 km) og for følsom over for fjendtlige skud.