Hvilken kampvogn var 2. verdenskrigs hurtigste?

Den kørte næsten lige så hurtigt som den hurtigste kampvogn i dag – men lige lidt hjalp det under kampene på Østfronten.

Den kørte næsten lige så hurtigt som den hurtigste kampvogn i dag – men lige lidt hjalp det under kampene på Østfronten.

Photo 12/Getty Images

Hastigheden på 2. verdenskrigs kampvogne varierede meget. De tungeste, som blev brugt til bykrig og panserslag, kørte ca. 25 km/t., mens de lettere, som blev brugt mod infanteri, kunne køre over 70 km/t.

Hurtigst var den sovjetiske 11,5 tons tunge BT-7, der kunne køre 72 km/t.

Den var udviklet og produceret af Den Røde Hær og udstyret med en motor på 400 hk, som op­rindeligt var konstrueret til de sovjetiske Tupolev-bombemaskiner.

VIDEO – Se en BT-7 for fuld udblæsning:

Den tre mand store besætning var beskyttet af et 13 mm tykt panser. På trods af hurtigheden kom de til kort over for de langsommere, men bedre pansrede tyske tanks.

Størstedelen af BT-7-kampvognene gik tabt under den tyske invasion af Sovjetunionen i 1941. I alt blev over 8.000 produceret i årene 1932-41.

Siden 2. verdenskrig er kampvogne i gennemsnit blevet hurtigere, men tophastigheden har ikke rykket sig meget. Med en topfart på 82 km/t. har den britiske FV101 ­Scorpion fra 1973 i dag rekorden som verdens hurtigste kampvogn.