Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Nyhed: De første briter havde mørk hud og sort hår

Nye undersøgelser af et 10.000 år gammelt kranium viser, at de første briter så helt anderledes ud end tidligere antaget.

Trustees of The Natural History Museum, London

Dna-analyser af Storbritanniens ældste komplette menneskeskelet – i daglig tale kaldet “Cheddar Man” – viser, at den 10.000 år gamle stenaldermand havde mørk hud, sort, krøllet hår og blå øjne.

Det er banebrydende ny viden, for indtil nu er Cheddar Man blevet fremstillet som hvid og blond. Bag undersøgelsen står forskere fra Natural History Museum i London og University College London.

Ved at bore et 2 mm bredt hul i Cheddar Mans skrøbelige kranie har forskerne kunnet opsamle et par milligram knoglepulver fra den indre øreknogle, hvorfra de kunne udtrække et fuldt genom.

3D-scanninger afslører mørk teint

Sammen med 3D-scanninger af kraniet gjorde genomet, der rummer et sæt af alle Cheddar Mans gener, det muligt at rekonstruere hans ansigtsform, og så afslørede det hans mørke teint.

Hudfarveresultatet lægger sig op ad anden forskning, der peger på, at den lyse nordeuropæiske hud først opstod for mellem 6.000 og 10.000 år siden. Lys hud danner nemlig lettere D-vitamin fra solen end mørk hud.

Da europæerne i denne periode gik fra at være jægere og samlere til at leve i landbrugssamfund, mistede de deres primære D-vitaminkilde, der var vilde dyr og fisk, og udviklede i stedet lys hud, der gjorde dem i stand til hurtigt at danne D-vitamin fra sollyset.

Klik på billedet og gå på opdagelse i 3D-modellen af Cheddar Mans hoved

Resultatet er gået verden rundt

Opdagelsen af den mørke hudfarve er gået verden rundt, siden den blev offentliggjort. Ifølge professor i evolutionsgenetik, Mark Thomas, der står bag undersøgelsen, kan det skyldes, at mange identificerer sig ud fra deres hudfarve.

Tror du, at jeres opdagelse kommer til at ændre noget?

"Jeg håber meget, at folk fremover vil lægge mindre vægt på betydningen af hudfarve," siger Mark Thomas.